marleen nelen

‘Aarzelend steekt ze haar armen in de lucht. Ze vlecht haar vingers samen, glimlacht naar de spiegel, altijd blijven glimlachen. Ze gaat op de toppen van haar tenen staan, voelt haar kuiten spannen, draait om haar as en stoot haar elleboog tegen de wasbak.’

korte inhoud

Sinds Mo gestopt is met dansen, lijkt alles met een rotvaart slechter te gaan. Alsof ze op een rollercoaster zit, recht naar niemandsland. Mo was altijd al stil en veel vriendinnen heeft ze nooit gehad, maar de laatste tijd voelt ze zich helemaal alleen.
Haar oudere zus wil vooral jiujitsu grepen op haar uitproberen. En aan haar gekke buurjongen Bosse heeft ze ook niets. Waarom kruipt hij op het dak om accordeon te spelen? Hij zit er zelfs ’s nachts, onbeweeglijk, met zijn rug tegen de schoorsteen. Mo ziet vreselijk op tegen de zomervakantie. Na een week eenzaamheid en verveling gooit ze het over een andere boeg. Ze neemt de oude tent van haar moeder en gaat weg. Ze komt zichzelf tegen, en ook de buurjongen...


- genomineerd voor Kinder- en Jeugdjury 2010
- shortlist De Kleine Cervantes 2010

- verschenen in 2008 - Davidsfonds
- heruitgegeven als boektopper bij Van In


fragment uit MAANLIEF

Images

Mo zit op een kussen op de grond en gebruikt de driezitsbank als rugleuning. Een lege zak chips ligt naast haar. Het doet deugd om te snoepen. Ze probeert het straks wel goed te maken. Door extra oefeningen of door haar avondeten over te slaan. Ze kan zeggen dat ze ziek is, buikgriep of iets in die aard. Televisiekijken en chips eten is wat ze het liefste doet. En ze heeft er niemand voor nodig.
Buiten is het heel warm, maar dat maakt niets uit, want ze weet toch niet waar ze heen zou moeten gaan. De gordijnen in de woonkamer zijn dicht. De film, Breakfast at Tiffany’s, heeft ze de laatste dagen al vijf keer gezien, de slotscène is haar favoriet. Tijdens de aftiteling gaat ze languit op de mat liggen. De vakantie duurt nu al een week en niemand heeft haar opgebeld. Ook Hanne niet. En zelf belt ze niet, dat heeft ze zich voorgenomen.
Mo loopt snel even naar de keuken om chocolade en spoelt dan de video terug. Ze wil het einde nog wel eens zien. De chocolade smelt op haar tong. Het is zalig om hier in stilte te zitten. Zalig om het huis voor haar alleen te hebben. De verandadeuren staan open en de gesloten gordijnen bewegen zachtjes. Ze luistert naar de geluiden die van buiten komen. Een zachte bries fluistert in de bladeren van de treurwilg en Bosse, haar buurjongen, speelt accordeon. De klanken glippen voorzichtig de woonkamer in. Mo spitst haar oren en luistert zorgvuldiger. Het klinkt alsof hij op het dak zit te spelen.
Bosse is even oud als Ine. Ine beweert dat hij gek is en volgens Hanne is hij een griezel. Hij gaat naar een kunsthumaniora in B. en zit bijna elke ochtend in de voorlaatste treinwagon, net als Hanne en Mo. Ze praten nooit met elkaar. Mo voelt weleens dat hij haar van opzij zit op te nemen. Soms knikt ze naar hem, maar alleen als ze er zeker van is dat Hanne het niet ziet. Stiekem vindt Mo dat hij wel iets heldhaftigs heeft, maar dat zal ze nooit hardop zeggen. Door zijn scherpe, hoge jukbeenderen ziet hij er een beetje uit als een indiaan, ondanks zijn rosse haar. Zijn gezicht zit altijd vol vegen, houtskool of verf. En de meeste van zijn kleren zijn kapot, maar dat lijkt hem niet te deren.
Hij woont in een verwaarloosde hoeve die aan de rand van de deftige verkaveling staat. Het huis valt vreselijk uit de toon. Er is onlangs een petitie voor rondgegaan, want de buurtbewoners willen dat het wordt platgegooid. Mo weet niet of haar ouders hebben getekend. In zijn tuin staan hele oude knotwilgen die eruitzien als kromme dwergen.
De ouders van Bosse zijn kunstenaars. Ze doen waar ze zin in hebben en trekken zich van de klachten van de buurt niets aan. In de zomer maken ze prachtige muziek, op doedelzakken en draailieren, lang nadat het donker is geworden. Mo luistert wel eens bij het dakraam in haar kamer naar de muziek, de lachende stemmen en het ontkurken van flessen wijn. Lachsalvo’s. Bosse is enig kind.
Vroeger, toen ze nog kleuters waren, speelden ze wel eens samen. Ze bouwden kampen, joegen op kippen of hielden circusvoorstellingen, met als enige toeschouwer de luie poes die op de drempel haar buik lag te warmen. Mo deed evenwichtsoefeningen op een smalle plank in een roze tutu die ze van Sinterklaas had gekregen. Ze viel voortdurend en Bosse roffelde op een zelfgemaakte trommel. Ine was acrobate. Ze hing aan de tak van een knotwilg alsof het een trapeze was, draaide om de tak en haalde haar dijen open.
Ze heeft er geen idee van wanneer of waarom ze opeens niet meer bij Bosse kwamen.

recensies

'Mooi en vlot leesbaar boek waarin veel jongeren zich zullen herkennen. Het is ook een hoopgevend verhaal: als je je moed bij elkaar raapt om je leven om te buigen, dan merk je veel kracht in jezelf, en veel onverwachte steun in je nabije omgeving.'

juni 2008
'Heel vlot geschreven verhaal dat leest als een trein. Typische puberthema's zoals eenzaam voelen, verliefdheid en eetproblemen worden mooi in het verhaal verwerkt zonder dat het echt beladen wordt. De zoektocht van Mo naar zichzelf maar ook de onzekerheid van haar ouders die niet goed weten hoe erop te reageren worden realistisch beschreven. Mo vindt duidelijk de kracht in zichzelf om de touwtjes in handen te nemen en je kan haar groeiproces volgen in het verhaal. Boek om in een ruk uit te lezen en misschien ook wel inspirerend voor jongeren die wat met zichzelf in de knoop liggen.'

december 2008




andere boeken van marleen nelen

Image

Image

Image

Image

Image

Image




  •         |      

copyright © 2021 Marleen Nelen   |   all rights reserved   |   all images by Marleen Nelen